היפרדות בטנית, או: איפה אני ואיפה כל הג'ינסים היפים שלי?

ילדת כבר מזמן והמשקל מראה שהורדת את כל משקל ההריון, החברות שלך נכנסות בקלות לג'ינסים מלפני ההריון ואצלך הבטן מדולדלת, לעיתים קרובות עם סימני קריעה ומתיחה, עודפי עור משמעותיים ואת רואה כל גרגר אפונה שאת אוכלת.
כל מה שאת רוצה זה להתחבא מתחת לחולצות אקסטרא לארג', המסתירות את הבטן הגדולה, טייטסים שלא ילחצו ולא יגרמו לעודפים ללחוץ החוצה, וכל זה למרות שאת מתאמנת ועושה כפיפות בטן (ואז לפעמים הבטן קופצת החוצה, מין בליטה מוזרה מעל הטבור), רצה או הולכת.

2018-10-31 | 11:37:26

ילדת כבר מזמן והמשקל מראה שהורדת את כל משקל ההריון, החברות שלך נכנסות בקלות לג'ינסים מלפני ההריון ואצלך הבטן מדולדלת, לעיתים קרובות עם סימני קריעה ומתיחה, עודפי עור משמעותיים ואת רואה כל גרגר אפונה שאת אוכלת.
כל מה שאת רוצה זה להתחבא מתחת לחולצות אקסטרא לארג', המסתירות את הבטן הגדולה, טייטסים שלא ילחצו ולא יגרמו לעודפים ללחוץ החוצה, וכל זה למרות שאת מתאמנת ועושה כפיפות בטן (ואז לפעמים הבטן קופצת החוצה, מין בליטה מוזרה מעל הטבור), רצה או הולכת.
את שומרת על מה שניכנס לך לפה, ואת אומנם מצמצמת מעט את ההיקפים, אבל הבטן – עדין פה.
כולם מברכים אותך במזל טוב על ההריון החדש, כל כך מוקדם אחרי הלידה הקודמת, או ששואלים האם עדין לא ילדת. פדיחות.
את יודעת שיש פה משהו אחר. ואף אחד לא יודע לומר לך מה זה. אז זהו. לבטן שנישארת אחרי ההריון וכל כך מרגיזה ומתסכלת אותך יש בדרך כלל סיבה טובה. קוראים לזה היפרדות בטנית. אולי שמעת על זה כדיאסטזיס רקטי.
נו, אז מה זו היפרדות בטנית ולמה הבטן שלך נישארה גדולה?
בתקופת ההריון הבטן מתמלאת על ידי העובר, מי השפיר ושריר הרחם עצמו – שגדל גם הוא במהלך תישעה חודשים. כדי שהגוף יוכל להכיל את ההריון, החלק הקידמי של שרירי הבטן נמתח מאוד, וכך גם ריקמת החיבור שמחברת את שרירי הבטן מלפנים. בדרך כלל, כשאנחנו מדברות על חיזוק שרירי הבטן, אנחנו חושבות על "כפיפות בטן" (עליות משכיבה לישיבה) או חיזוק של השרירים האלכסוניים ("מרפק לברך נגדית") אבל אף פעם לא דיברו איתנו על החיזוק של השריר המחטב והחשוב באמת. השריר הפנימי, הרחב הבטני: זהו המחוך הטיבעי. חגורת הבטן והגב, איתה נולדנו והיא שאמורה לעשות עבורנו את החזקת הבטן ומניעת כאבי הגב (וגם בעיות בריצפת האגן, אבל זה – לסיפור אחר, למרות שיש קשר ישיר ומוכח בין הדברים).

כתוצאה מזה, רוב הנשים מגיעות להריון כששריר זה רפוי, ואם תוסיפו על זה את המתיחה החזקה – נקבל בטן גדולה, שלא חוזרת לעצמה בתום הלידה. אפשר לדמות את המצב הזה כמו קפיץ שנמתח מעבר ליכולתו הטיבעית ולא חוזר להיות גמיש וחזק כמו קודם, או כמו בלון שנופח מאוד, וניראה ניפלא כשהיה מלא, אך עכשיו הוא רפוי וניראה "לא משהו". רוב הנשים יחוו היפרדות בטנית ברמה כזו או אחרת במהלך ההריון, וכרבע מהן יסבלו מזה גם שנים לאחר מכן, אם לא יטפלו בהקדם (אפשר להתחיל לחזור להפעיל את הבטן בצורה נכונה כעשרים וארבע שעות אחרי הלידה, גם אם היא קיסרית).
הבשורה הטובה היא שניתן למנוע או לצמצם את ההיפרדות הבטנית עוד בהריון וכאמור – לטפל בה גם אחריו. כמה שיותר מוקדם – כך יטב – התוצאות יהיו מהירות יותר ובדרך כלל גם טובות יותר, כי לא תסגלי לעצמך דפוסי תנועה לא נכונים.

ומה לעשעות עכשיו?
ראשית ולפני כל דבר אחר, צריך לדעת לאבחן: הבדיקה הטובה והזמינה ביותר היא אולטראסאונד.
אם את חושדת שיש לך היפרדות בטנית, פני בהקדם לרופא המשפחה שלך ובקשי הפנייה לאולטרא סאונד של דופן הבטן. זו בדיקה פשוטה, מהירה, לא חודרנית (נעשית מעל הבטן)ולא מכאיבה. תוך חמש דקות תדעי האם יש לך היפרדות או לא, מה גודלו, והאם בנוסף, יש גם בקע טבורי.
עם התוצאות של הבדיקה יש לפנות לפיזיותרפיסטית או לשיקום הבטן, שתקבע שיעורים וטיפולים פרטניים, שיותאמו אליך ולאורך החיים שאת מקיימת, וכן – המיקום והאופי של הנזק לבטן איננו זהה לכולן, מבנה הגוף שלנו שונה ומה שאנחנו עושות בחיים הוא אחר ודורש התייחסות בתרגילים.
ומה לא לעשות עכשיו?
מעכשיו, כלומר מרגע זה עליך לערוך התאמות קטנות לסיגנון התנועה שלך, כך שיתאימו למצב הנוכחי.
למשל – רצוי להימנע מהרמה לא נכונה של משאות ומשקלים, כולל ילדים, לא כולל תינוקות.
שימי לב: לא כתבתי להימנע לגמרי, אלא להימנע מהרמה לא נכונה.
אז איך מרימים נכון? או. את זה את צריכה ללמוד מההתחלה. אצל מי? אצל מי שתעזור לך להכניס את הבטן נכון.
מה עוד לא לעשות?
לוותר כליל על כל סוגי "כפיפות הבטן" שעשית עד כה. קודם כל – זה לא עוזר לך.
עובדה – הבטן לא ירדה למרות שעשית המון.
ומצד שני – יש סיכוי סביר שכשעשית אותן עוד החמרת את הנזק: תחשבי על גבר שמן שלובש חולצת כפתורים ומתכופף: נכון שהחולצה שלו נפתחת לצדדים ורוצה להתפקע? ככה נוהגת כרגע גם הבטן שלך: נפתחת עוד יותר לצדדים ומעמיקה את הנזק. בטוחה שמי שתטפל בך תלמד אותך תרגילים אחרים שיעזרו לך לשפר משמעותית את המצב ויחליפו בקלות את התרגילים הקודמים.
זה הכל?
לא. הימנעי, עד כמה שניתן מפניות חדות וחזקות לאחור עם החזה, כשהאגן מקובע למקום. אם יש לך היפרדות בטנית, תנועה אחת כזו שלא תיתמך עלולה להביא אותך לכדי בקע טבורי ולניתוח חירום, ואנחנו רוצות למנוע את זה בכל מחיר. נכון?

יש עוד הרבה "עשי ואל תעשי", אך תיקצר היריעה מלפרט. את צריכה ללמוד מה נכון ומה לא נכון עבורך ולהתחזק ולתחזק את הבטן שלך, אך לעשות את זה בהקשר של אורך החיים שלך.

אני משוכנעת שמעכשיו את כבר מבינה שהבטן הגדולה שלך הינה משהו שניתן לטפל בו ולשפר מאוד את המצב – הן מבחינת הניראות,אך בעיקר מהצד הבריאותי. גם אם הבטן לא תחזור למה שהיתה לפני ההריונות.
אני גם בטוחה, שכשתיראי אישה שנראית כאילו היא בהריון, למרות שאת יודעת שהיא כבר מזמן אחרי, תוכלי לשאול אותה בשקט, האם מישהו בדק לה היפרדות בטנית ותפני אותה לטיפול.

*תמי חיים: בוגרת המכללה לחינוך גופני במכון ונינגייט ואוניברסיטת חיפה, מוסמכת לאימון נשים בהריון ולאחר הלידה, מנהלת חדרי כושר, מעל 15 שנים מטפלת בנשים עם היפרדות ומפתחת שיטת הריצ'רץ'. מרצה בפני רופאים, פיזיותרפיסטים, דיאטנים מדריכי תנועה וכושר ומקצועות הליווי בהריון ובלידה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

mamashpuhe@gmail.com

072-3300607